Woolrich: 150 jaar vakmanschap
Woolrich: 150 jaar vakmanschap
"The original outdoor company"

Met een geschiedenis van ruim 180 jaar weet Woolrich nog steeds vast te houden aan zijn karakter en kernwaarden. Begin negentiende eeuw emigreerde John Rich op 25-jarige leeftijd naar Amerika vanuit Engeland. Daar begon hij te werken in Pennsylvania. Afkomstig uit een Engelse familie van experts in wol, begon John Rich samen met Daniel McCormick met het oprichten van zijn eigen wolmolen in 1830 in de staat Pennsylvania. Rich’ samenwerking met McCormick eindigde in 1843 en twee jaar later vestigde het bedrijf zich in de stad Woolrich. Destijds was wol het enige materiaal dat geschikt én comfortabel was en bovendien genoeg weerstand bood voor de productie van bedrijfskleding voor de vrouwen van jagers en houthakkers. Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog produceerde Woolrich ook voor soldaten. Niet alleen de politieke toestanden, maar ook de winters waren zwaar. Ter ondersteuning van de koude dagen, produceerde John Rich wollen dekens. Ook wel bekend als de ‘Civil War Blankets’. De extreme weersomstandigheden in het westen van het land en Alaska werden op deze wijze verzacht. In 1852 kreeg het bedrijf de nieuwe naam John Rich and Son na het aantreden van de zoon van Rich. 50 jaar na het oprichten was Woolrich onmisbaar voor het Amerikaanse volk.

Na overname van de kleinkinderen van John Rich kreeg het bedrijf de nieuwe benaming ‘John Rich & Bros’. Rond de 20e eeuw werd het assortiment van Woolrich uitgebreid van arbeiderskleding naar functionele en casual outdoor kleding, gefocust op alle seizoenen en jaargetijden. Woolrich kon zijn assortiment opnieuw uitbreiden door de ontwikkelingen van synthetische materialen en het inspelen op de behoeften van een grotere groep consumenten. Donsproducten zoals we het op de dag van vandaag kennen, werden halverwege de jaren '70 toegevoegd aan het assortiment. Het rode en zwarte geruite wolpatroon op jassen, flanellen overhemden en trapper mutsen zijn na bijna 200 jaar nog steeds een handelsmerk van Woolrich. Hip-hop legende The Notorious B.I.G. refereerde er in zijn Juicy natuurlijk naar: 'The red and black Lumberjack, with the hat to match.'

De internationale uitbreiding van Woolrich vond eerst in Canada, Italië en Japan plaats. De Italiaanse kledingfabrikant W.P. Lavori in Corso expandeerde Woolrich ook naar Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, gevolgd door de rest van Europa. Woolrich ontwikkelde zich tot een van de stoerste en populairste kledingmerken. Comfort, duurzaamheid, bestendigheid, warmte en eenvoud waren (en zijn) een belangrijk leidraad. Vanwege de toenemende concurrentie in de jaren '90, begon Woolrich zich zichtbaar te maken in de vorm van labels en logo's op kleding.

Tegenwoordig wordt de fabriek ter opslag gebruikt en staat het sinds 1985 ingeschreven in het Amerikaanse register van historische plekken. Het bedrijf is erin geslaagd om na ruim 180 jaar nog steeds een groot bereik te hebben over de hele wereld. Het laat de constante toewijding aan kwaliteit, zorgvuldige aandacht voor markt ontwikkelingen, oog voor detail en vakmanschap binnen Woolrich zien.

Het is niet voor niets “The Original Outdoor Clothing Company”.

        

De creatie van een icoon, de ‘Woolrich flannel’

In 2017 werd, samen met nog andere 110 iconische designs van het afgelopen eeuw, Woolrich’s flanellen shirt geëxposeerd in het Museum of Modern Art in NYC. Een enorme eer en blijk van vakmanschap voor Woolrich.

Het was het allereerste kledingstuk dat Woolrich in 1850 produceerde en verkochte, de ‘Wool Buffalo Check Shirt’. Laten we eerst even duidelijk maken wat een flanellen shirt nu echt is, sinds er veel misverstanden over zijn. Flanel is een textielsoort gemaakt van los gesponnen garen dat geweven is in een linnen- of koperbinding. De stoffen worden geruwd, waardoor het zijn zachte en warmte krijgt. Het flanellen shirt kan in patroon (ruiten & strepen) en stof (wol & katoen) verschillen.

Het rood-zwarte wollen buffalo patroon is sinds 1846 enorm geliefd en onmisbaar voor werknemers in de omgeving van de Woolrich molen in Pennsylvania, dat op dat moment langzaam aan het groeien was.

De Arctic Parka

“Een blijvend eerbetoon aan vakmanschap dat al meer dan 150 jaar de trots is van Woolrich”

Verzamelnaam voor de gelaagde dierenhuiden en soorten bont, gemaakt uit nood voor de bewoners van Alaska, voor het eerst gebruikt in de Engelse taal in de 17e eeuw, de Arctic Parka was geboren. Vanwege de temperaturen op de ijskoude eilanden was kleding nodig die hier tegen bestendig was. De barre kou, sneeuw en (zee) wind waren genadeloos. De met dons gevulde jas en waterafstotende bovenlaag werd met de jaren steeds meer een jas voor iedereen. Al deze elementen maakten de jas extra bestendig en warm.

Vanaf 1972 waren duizenden Alaskaanse bouwers van pijpleidingen dankzij de Arctic Parka beschermd tegen temperaturen van -30 Celsius.

Al snel werd de Arctic Parka een best seller en symbool van Woolrich. Nu, na 45 jaar, heeft de Arctic Parka een betere bescherming dan ooit, door de verbeterde weefsels en technieken. Daarnaast heeft Woolrich het assortiment verbreed door verschillende stijlen toe te voegen, met ieder aangepast aan verschillende weersomstandigheden en condities, altijd draagbaar, zonder zijn eigen klassieke ontwerp te verliezen. De Arctic Parka gaat verder dan trends of hypes. Het is een tijdloos icoon van het merk Woolrich. Dit allemaal maakt de Arctic Parka een must have voor iedereen.

                     

180th anniversary

Een van de grootste momenten voor Woolrich: het 180-jarig bestaan. Exclusief gevierd met een samenwerking met de bekende fotograaf Douglas Kirkland. De iconische Arctic Parka werd door Amerikaanse bekendheden zoals, Producer Lawrence Bender, G. Mac Brown, Brendan Fraser, Dominic Garcia Lorido, Erika Lemay en co-voorzitter van Marvel Studios, Louis D’Esposito gerepresenteerd. Douglas Kirkland is een felbegeerde fotograaf die aan honderden Hollywood films, waaronder Titanic en Moulin Rouge, met iconische artiesten als Marilyn Monroe, Jack Nicholson en Antonio Banderas, heeft gewerkt. Zijn werk is in de afgelopen jaren meerdere malen tentoongesteld.

Voor dit jubileum werden er portretten met een digitale camera in kleur gemaakt en zwart-witte vintage foto’s om terug te blikken naar de oorsprong. De portretten waren een mooi bewijs voor de tijdloze creaties van Woolrich. Uitgenodigden kregen een exclusieve vertoning van de collectie.

Er werden slechts 180 stukken van elk item verkocht wereldwijd, wat het alleen maar exclusiever maakte. Na de lancering was de collectie binnen no-time uitverkocht. Woolrich is niet van vroeger, maar van nu én de toekomst.

“Oog voor detail, de lijnen en pasvormen, duurzaamheid en bescherming maken dit merk tot een succesvol symbool”
’s Werelds meest iconische speler zijn op het gebied van duurzame jassen, en dat al meer dan 180  jaar. Het is een prestatie waar veel bedrijven van kunnen leren. Door constante toewijding, met het oog op de wensen en behoeften van consumenten, heeft Woolrich zijn vakmanschap laten zien. Originele stukken die nooit verloren zijn gegaan en bij elke nieuwe collectie weer terugkomen, bewijzen de tijdloze ontwerpen elke keer weer.

De jassen van Woolrich zijn, vooral in de wintermaanden, zeer populair. De Woolrich jassen zijn uiteraard verkrijgbaar in verschillende modellen en kleuren. Woolrich heeft voor ieder wat wils. Er zijn ook nog een aantal mooie kortere jassen, die erg mooi gecombineerd kunnen worden op een jeans of chino. De parka's zijn stuk voor stuk uitstekende winterjassen die jou gegarandeerd warm houden. Met zoveel aandacht en passie is Woolrich het merk van iedereen, van de mensen van nu en de toekomst.

BEKIJK HET AANBOD VAN WOOLRICH